Hírek a nagyvilágból


alma130_5.jpgFolytatjuk kitekintésünket a táplálkozás témakörében megjelent egy-egy érdekes hírre. Jó olvasást kívánunk!

 

 

 

 

 

 

 

A citrom polifenoljai képesek az étrendhiba talaján kialakuló elhízás visszaszorítására? - Kecsegtető állatkísérletes eredmények

 

citrom240.jpgEgyre több információnk van a színes zöldségekben, gyümölcsökben, kávéban, kakaóban megtalálható színanyagok (polifenolok) kedvező táplálkozás-élettani hatásáról, egészségmegőrző szerepéről.
Azonban nemrégiben japán kutatók egy csoportja tágította a horizontot, amikor alaposabb vizsgálatnak vetette alá a citromból kivont polifenolokat, és megvizsgálta azok hatását a zsíranyagcserében résztvevő gének aktivitására. Az állatkísérletet nagy zsírtartalmú étrend fogyasztása következtében elhízott egereken végezték.
A 12 héten át tartó kísérlet során az alanyokat három csoportra osztották, az egyik kis, a másik nagy zsírtartalmú étrendet kapott, míg a harmadik csoport zsírdús menüjét 0,5% citromhéjból kivont polifenollal egészítették ki.
A harmadik, polifenolokkal dúsított étrendet fogyasztó csoport esetében a testtömeg gyarapodása, a zsírszövet arányának változása, a vérzsír-, vércukor és inzulin anyagcsere zavara (inzulin rezisztencia) szignifikáns mértékben kisebb volt, mint a másik két csoport esetében.
A kutatók véleménye szerint a jelenség hátterében az a folyamat áll, melynek során a polifenolok a májsejtekben a gének hírvivőjének (vagyis a mRNS-nek) szintjén befolyásolják a PPARalfa receptorok működését. Továbbá az acetil-CoA (acetil koenzim A) oxidáz enzim (ACO) működésének szabályozásáért felelős gének aktivitásában is eltérés mutatkozott a polifenolokat is fogyasztó csoport és az önmagában csak kis zsírtartalmú étrendet fogyasztó csoport között. Végső soron ezek a változások a májsejtekben és a fehér zsírszövetben a zsírok fokozott oxidációjához és a fent leírt kedvező anyagcsere folyamatok lezajlásához vezetnek.
Bár az állatkísérleti eredményektől a humán táplálkozási ajánlásokig hosszú út vezet, érdemes a citrusféléket, belőlük készült leveket, más értékes tápanyagaik miatt is - már ma - változatosan fogyasztanunk.

Forrás: Fukuchi Y et al: Lemon Polyphenols Suppress Diet-induced Obesity by Up-Regulation of mRNA Levels of the Enzymes Involved in beta-Oxidation in Mouse White Adipose Tissue. J Clin Biochem Nutr. 2008 Nov;43(3):201-9.

 

 

A mediterrán étrend jellemzés a biaktív összetevők alapján

 

A zöldség és gyümölcsfogyasztás az egészséges táplálkozás elengedhetetlen része, ezt ma már a legtöbb óvodás is elmondja, ha megkérdezzük. A tudás ellenére mégsem fogyasztunk ezekből annyit, mint a tőlünk délebbre fekvő országok. mediterran dieta240.jpg
A Földközi-tenger térségében élők étkezési szokásait összefoglaló néven mediterrán étrendnek hívjuk, s bár az itt élők táplálkozásában számos eltérés felfedezhető, azt azonban már számtalan tanulmány bizonyította, hogy bizonyos megbetegedések (daganatok, magas vérnyomás, érelmeszesedés, metabolikus szindróma) előfordulási aránya itt alacsonyabb. A mediterrán népek bőségesen fogyasztanak zöldséget, gyümölcsöt, teljes kiőrlésű gabonából készített ételeket, és ételkészítésük során hangsúlyt kap például az olívaolaj.
A zöldségek, gyümölcsök és a teljes kiőrlésű gabona a biológiailag aktív antioxidáns (polifenolok, karotinoidok), a nem antioxidáns (fitoszterol) anyagok, valamint az élelmi rostok bőséges forrása, melyek fogyasztása szorosan összefügg egészségünkkel.
Ha az elfogyasztott étrend ételeit részekre szedjük, és az összetevőit vizsgáljuk (ezt tette egy spanyol kutatócsoport) a következők derülnek ki. A mediterrán táplálkozás a telítetlen zsírsavakat részesíti előnyben a telített zsírsavakhoz képest (arány 1,6-2 az egyhez), és nagy az élelmi rost bevitel (41-62g/nap személyenként). Az antioxidánsokat megvizsgálva kiderül, hogy a fent említett antioxidáns tartalom jelentős (3500-5300 egység/nap személyenként), hasonlóan a fitoszterolok beviteléhez (370-555 mg naponta, személyenként).
A vizsgálatnak köszönhetően újra megerősítést nyert, hogy egészségünk megőrzése érdekében nagyon fontos az elegendő antioxidánst tartalmazó táplálékok fogyasztása.

Forrás: Saura-Calixto F., Goñi I. Definition of the Mediterranean diet based on bioactive compounds. Crit Rev Food Sci Nutr. 2009 Feb;49(2):145-52

 

A tea polifenolok antioxidáns hatásának in vitro PC12 daganatsejteken végzett vizsgálata

 

A teában lévő polifenolok, főként a katechin, intenzív antioxidáns hatása és ezáltal, lényegi szerepe az oxidatív stressz okozta sejtkárosodás talaján fellépő betegségek, pl. a daganatok megelőzésében meggyőzően bizonyított tudományos tény.
tea240_1.jpgSzámos kísérletben és epidemiológiai vizsgálatban foglalkoztak a fekete és a zöld teában megtalálható polifenoloknak (a katechinek közül különösen epigallokatechin-gallátnak) a daganatos betegségek progresszióját késleltető hatásával.
Egy nemrégiben végzett vizsgálat során PC12-es izolált daganatsejteken mutatták be a fekete és zöld tea polifenol tartalmának jótékony hatását. A kísérlet során igazolást nyert hogy az említett anyagok megváltoztatták a sejteket károsító szabadgyökök keletkezését, a zsírsavak és a fehérjék oxidációját, valamint a glutathion anyagcserét. A sejtek tea polifenolokkal történő kezelése eredményeként megfigyelhető volt a természetes sejtpusztulás (apoptózis) felgyorsulása (daganatsejteknél), amelyet a DNS fokozott lebomlása, valamint az apoptózist jellemző enzimek aktiválódása jelzett. Ezek az eredmények megerősítik a tea katechin tartalmának preventív hatását, valamint felvetik terápiás alkalmazásának lehetőségét is.

Forrás: Raza H, John A.: In vitro effect of tea polyphenols on redox metabolism, oxidative stress, and apoptosis in PC12 cells. Ann N Y Acad Sci. 2008 Sep;1138:358-65

 

Forrás: MDOSZ hírlevelek


Oszd meg az iwiw-en!
vissza2009.05.03.