Gyógyszer helyett: zöldség, gyümölcs!
Nem véletlen a mondás: „Fűben-fában orvosság". A teljesség igénye nélkül néhány érdekesség, ami talán segít abban, hogy ráébredjünk, mennyi csoda van körülöttünk, csak ki kell nyújtani érte a kezünket. Jó olvasást!
Nagyon sokan nem tudják, hogy a helyes étrend kialakításával nemcsak a túlsúly kialakulását előzzük meg, de rendkívül sokat teszünk azért, hogy egészségben gazdag életet élhessünk, és elfelejthessük a sokszor előírt rengeteg gyógyszer szedését. Hogy ez mennyire igaz, sajnos a halálozási statisztikák is fényesen bizonyítják: első halálozási helyen a szív- és érrendszeri betegségek állnak (50,4%-ban ez a halál oka), másodsorban a rák szedi áldozatait (25,4 %-ban halálokozó). Ez az összes halálozás 76,4%-a. Mindkettő táplálkozással összefüggő betegség! Azaz mindkettő csökkenthető, illetve megelőzhető lenne azzal, ha tudatosan étkezünk, valamint azzal, hogy ismerjük a számunkra oly fontos, egészséges vegyületeket tartalmazó szereket. És most nem gyógyszerekről beszélünk, hanem „egyszerű anyagokról": paradicsom, hagyma, zabpehely, eper, natúr joghurt, bab, tökmag, makréla, fahéj, szegfűszeg, gyömbér, és még sorolhatnánk.
Tudtad hogy...?
♥ a PARADICSOMban lévő likopin megóvja a szívet az oxidációs károsodástól, így csökkenti a szívroham kialakulásának kockázatát?
♥ a Harvard Egyetemen végzett vizsgálat tanulsága szerint a paradicsomfogyasztó férfiak közt kevesebb a prosztatarák előfordulásának gyakorisága?
♥ a likopin rákellenes tulajdonságai akkor jönnek elő leginkább, ha pl. zsírban gazdag avokádóval vagy dióval fogyasztjuk, mert a karotinoidok (így a likopin is) zsírban oldódó tápanyagok?
♥ a HAGYMA egy tanulmány szerint azon kevés válogatott étel közé tartozik, amelyek egymással kombinálva 20%-kal csökkentik a szívkoszorúér-betegség halálozási arányát (ide tartoznak még a teafélék, a brokkoli és az alma)?
♥ Vidaliában (Georgia), ahonnan a vidaliahagyma származik, és ahol a hagymát nagy mennyiségben fogyasztják, a gyomorrák halálozási aránya 50%-kal kevesebb, mint az országos halálozási arány?
♥ a hagyma remek antioxidánsokat tartalmaz, valamint gyulladásgátló (quercetin tartalmának köszönhetően), antibiotikus és vírusölő hatású?
♥ a hagymában, fokhagymában számos szulfid van amelyek csökkentik a vérzsírokat és a vérnyomást?
♥ a ZABPEHELY a benne lévő oldható rost (béta-glukán) miatt olyan jó hatású az egészségre? A béta-glukán csökkenti a koleszterinszintet és jelentősen csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek előfordulásának esélyét.
♥ A zabpehelynek kicsi a glikémiás terhelése, azaz nagyon kis hatása van a vércukorszintre, ezért jó hatású 2. típusú cukorbetegségben?
♥ az EPER a többi bogyós gyümölccsel együtt olyan anyagokat tartalmaz, amely megvédenek a méhnyak- és a mellráktól?
♥ az eper alkotóeleme fejlesztheti a rövidtávú memóriát?
♥ a NATÚR JOGHURTban, KEFIRben lévő probiotikumok egészséges bélrendszert eredményeznek, és serkentik az immunrendszert?

♥ a BAB nagyon jó rostforrás, csökkenti a koleszterinszintet, és a benne lévő vízben oldható rostok pozitív hatással vannak a szőlőcukor felszívódására, azaz a vércukorszintre?
♥ a bab egy tanulmány szerint csökkentette a babot rendszeresen fogyasztó nők közt a mellrák kialakulásának veszélyét?
♥ mértékkel fogyasztva a MANDULA segít a fogyásban?
♥ a mandulában lévő zsiradékok nagy része egyszeresen telítetlen zsír, a mediterrán diéta „kulcs-zsírja", amely szinte minden kutatás szerint összefügg a szívbetegségek és a rák kialakulási valószínűségének csökkenésével és az élettartam hosszabbításával?
♥ a MAKRÉLA tengeri halban magas az omega-3 zsírsavak aránya, és jó forrása a rákellenes tulajdonságú szelénnek?
♥ a FAHÉJ ú.n. antocianinokat tartalmaz, amelyek erősítik a kapilláris ereket, hatékony antioxidáns és olyan gyulladáscsökkentő anyagokat tartalmaz, amelyek segítenek az izmok, ízületek merevségének és fájdalmának csökkentésében?

♥ a SZEGFŰSZEG bizonyos mértékig érzéstelenítő hatással rendelkezik, és megöli a baktériumokat, vírusokat, ezért használják hatékony fogfájás csillapítóként is?
♥ az indiai orvostudomány szerint a GYÖMBÉR „univerzális orvosság"? Miért? Mert többek közt segíthet az emésztésben. A gyömbérsör gyógyír a felkavarodott gyomorra. A benne található gingerol-t hányásgátlóként is említik, tengeri betegségre jó hatásúnak tartják.
Forrás: Jonny Bowden PhD, C.N.S.: Egészséges élet, egészséges táplálkozás, Egmont kiadó, 2008
