Kedves Olvasó!

2013. júniusában honlapunk korábbi, "hírportál" jellegét átalakítottuk egy letisztultabb és könnyebben kereshető formátumra. Fenti átalakítás mentén hangsúlyosan külön választottuk a honlap és az Alexandrához kötődő Facebook oldal tartalmát és funkcióját. Ennek értelmében az aktualitások, hírek, események, újdonságok a jövőben már honlapunkon nem, csak Facebook oldalunkon kapnak publicitást.

Természetesen minden eddigi tartalmunkat megőriztük és elérhetővé tesszük mindenki számára, hiszen számos értékes és érdekes írásunk született az elmúlt években.
Az "Archív cikkek" rovatunk ad teret minden korábbi írásunknak, anyagunknak.

 

Jó böngészést kívánunk!

Télen a legfontosabb! C-vitamin


vitaminc130.jpgHa megfázunk, bedugul az orrunk, egyből rohanunk a gyógyszeres szekrény felé előbányászni a c-vitamin tablettát. Ilyenkor is nagyon jól jöhet, hiszen erősíti az immunrendszert, aminek köszönhetően hamarabb kilábalhatunk egy betegségből, de ha rendszeresen biztosítanánk a megfelelő vitaminbevitelt, akkor lehet, hogy nem is nyomnánk az ágyat.Ismerkedjünk meg közelebbről ezzel a „csodavitaminnal!"

A vitaminokról általánosságban


A vitaminok a szervezet számára nélkülözhetetlen szerves vegyületek. Előállítani az emberek nem tudják, ezért bevitelükről külső forrásból kell gondoskodnunk.
Érdekességként elárulom, hogy a lengyel származású biokémikus, Kazimierz Funck 1911-ben alkotta meg a vitamin kifejezést.


Multivitaminok tablettás szedése hosszú időn keresztül nem javasolt, mert felléphet hipervitamunózis, vagyis túlzott vitaminellátottság, ami ugyanúgy nem jó, mint a vitaminhiány. Ez elsősorban zsírban oldódó vitaminoknál léphet fel, mivel ezeket zsírszöveteinkben képesek vagyunk raktározni.

Ha valamilyen vitaminhiányban szenvedünk, pótlásáról mindig egyénre szabottan döntsünk és lehetőleg beszéljük meg kezelőorvosunkkal is, főleg, ha gyógyszert szedünk vagy valamilyen betegségben szenvedünk.

A vitaminfogyasztás legtermészetesebb formája, ha táplálékainkkal visszük be, ha ételeinket helyes arányban válogatjuk össze, akkor biztosított a megfelelő vitamin, ásványi anyag és mikroelemek megfelelő bevitele.

 

C-vitamin


C_vitamin2.jpgA c-vitamin vízben oldódó vitamin, tehát raktározni nem tudjuk, ezért minden nap gondoskodnunk kell a megfelelő beviteléről. Sajnos, ha egy c-vitaminban gazdag élelmiszert erős hő, fény hatás éri, akkor nagyon könnyen bomlik a benne lévő c-vitamin, így gyorsan csökken a termék vitamintartalma. Gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy például a citromot ne facsarjuk bele a forró teába, mert ezzel nem növeljük c-vitaminbevitelünket, mert valószínűleg nagy része elbomlik a hő miatt. A salátás evőeszközök se véletlenül vannak műanyagból vagy fából, mert fémmel érintkezve a növény c-vitamintartalma lebomlik.
De jó hír, hogy a bevitt c-vitaminnak a 85%-a felszívódik, ami elég jó arány.


Sokaktól hallom, hogy minden nap 1000 mg vagy még több c-vitamint vesznek be tabletta formájába. Ezzel az a gond, hogy akinek hajlama van, annak epekövet okozhat ez a mennyiség, tehát csak mértékkel. Elsősorban persze a legjobb, ha étkezés útján táplálékainkból fedezzük a napi szükséges bevitelt. Ehhez nincs is más dolgunk, mint sok citromot, narancsot, kivit, zöldpaprikát enni. Ezen kívül nagyobb mennyiségben található a paradicsomban, a grapefruitban, a brokkoliban, a burgonyában és természetesen a káposztában.


A szakirodalmakban az ajánlott bevitel 60 mg-ra van meghatározva naponta, de mostanában azért ennél többet javasolunk. A téli hónapokban, amikor a zöldségek, gyümölcsök c-vitamintartalma is kisebb, nyugodtan gondoskodhatunk a megfelelő bevitelről tabletta segítségével, de ne essünk túlzásba.

 

Szerepe


 Nélkülözhetetlen egyes hormonok és a kollagénfehérje szintéziséhez (ez fontos a bőr szépségéhez)
 Immunrendszer normális működéséhez
 Segíti a vas felszívódását a bélből
 Oxidációs és redukciós folyamatok

 

Ha már megfáztunk, irány a konyha. Facsarjunk ki egy citromot és a levét keverjük össze mézzel. Meg fogunk lepődni, milyen ízletes és persze c-vitaminban gazdag finomságot kapunk, de aki megszeretné őrizni az alakját, ne egyen többet egy desszertestányérkányi mennyiségnél naponta.

 


Kovács Judit
dietetikus


Oszd meg az iwiw-en!
vissza2010.11.10.